MIÉRT? - az ötletről
Az ötletről
A gyerekeink jelene, a társadalmunk jövője!
Személyes gondolatok, dilemmák az általános iskolai korról. Lehet vele vitatkozni, nekem az együttes végiggondolás a fontos, hogy miben és hogyan lehet előre lépni.
Alapvetés
A gyerekek személyiségfejlődésük során, 6 éves kortól kezdve, 14 éves korukig nagyon hosszú úton mennek végig, amelyik úton elsődleges módon a család és az iskola "kiséri" őket. Ami ebben az időszakban nem jól oldódik meg, az később nagyon nehezen pótolható.
Kevés helyen tapasztalható együttműködés, kapcsolódás a két szocializációs főszereplő között, nem támogatják egymást a "közös feladatukban" a gyerekek személyiségfejlődésének támogatásában.
Tapasztalataim
Sok iskolában látom, hogy a pedagógusok kimerültek, sok frusztrációval találkoznak, sok esetben "tehetetlenek" a gyerekekkel. A szülők sem tudnak sokszor mit kezdeni a gyerekeik növekedésével együtt járó egyre újabb nehézségekkel, kihívásokkal.
A szülők és a pedagógusok finoman szólva sincsenek általánosan jó véleménnyel egymásról kölcsönösen "sokat tudnak" mondani a másik hibáiról és alkalmatlanságairól.
Meggyőződésem
A személyiségfejlődés hatékonyságát jelentősen befolyásolja a tanárok, a diákok és a szülők kapcsolata, együttműködése.
Ami biztosan változott az elmúlt évtizedekben, a diákokra és a szülőkre egyaránt érvényes, hogy a virtuális térben többet, gyakrabban, könnyebben tudnak kapcsolatba kerülni egymással, véleményüket elmondani és kicserélni egymással, mint régebben. Ez azt jelenti hogy gyakrabban kapcsolódnak egymáshoz az iskolai kérdésekben is, de erről az iskolának többnyire nincs tudomása.
Az előrelépést az jelentheti, ha az iskola, a tanár, a diák és a szülők közös útnak tekintik azt az időt, amit együtt töltenek a diák iskolás évei alatt. Ennek sokféle működő, pozitív gyakorlata van, de általánosan nem elterjedt a társadalomban.
Ami ma kevéssé létező gyakorlat, a diákok kortárs csoportban való működésének támogatása, a szülőkel való egyéni kapcsolat fejlesztése és a szülői csoportok kezelése. Ez az együttműködés erősítheti egymás megértettségét, elfogadását.
A beavatkozás, fejlesztés lehetősége, területei
A fejlesztés 3 területe
Oktatási módszerek bővítése
- a frontális oktatás mellett minden évben egy új, a diákok aktív részvételét követelő módszer bevezetése
- csoportos tanulás bővítése
- saját érdeklődésre épülő fejlesztés
Kortárs csoport támogatása az iskola által
- támogatni a diákok csoportjainak, közösségeinek (ki)alakulását
- életviteli kérdések együttes feldolgozása
- követni a szocializációban bekövetkezett változásokat és segíteni azok kezelését a gyermekeink számára
Szülőkkel, szülő csoportokkal való együttműködés
- gyerekek fejlődésével kapcsolatos ismeretek megosztása
- rendszeres beszélgetés a gyerekek fejlődéséről, nehézségekről, kezelési lehetőségekről
- szülői feladatok támogatása
- szülők megerősítése a szülői feladataikban, a család szerepe és lehetősége a szocializációban